Liturghia
LITURGHIA ESTE PROCESIUNE CATRE CER SI MARTURIE IN LUME.
Cuvantul LITURGHIE inseamna serviciu divin public si este cea mai insemnata slujba obsteasca a Bisericii, pentru ca in ea se aduce necontenit sfanta si mantuitoarea Jertfa a Domnului nostru Iisus Hristos, de care se impartasesc credinciosii in dumnezeiasca Euharistie.
UNDE SI PENTRU CE SE SAVARSESTE SFANTA LITURGHIE
Sfanta LITURGHIE se savarseste pentru iertarea pacatelor si mantuirea credinciosilor, vii si morti, numai de catre arhiereii si preotii sfintiti si asezati canonic, adica dupa randuiala Sfintei Biserici.
Esenta acestei slujbe este invocarea Sfantului Duh pentru prefacerea painii si vinului in Trupul si Sangele Domnului, asa cum a savarsit Insusi Mantuitorul la Cina cea de Taina, in Joia Patimilor. La sfarsitul Cinei din seara Joii Mari, Mantuitorul a poruncit Sfintilor Apostoli: Aceasta sa faceti spre pomenirea Mea( Luca XXII, 19).
Sfanta LITURGHIE se savarseste in biserici sfintite, in Sfantul Altar, pe Sfantul Antimis.
IMPARTIREA SFINTEI LITURGHII
Sfanta LITURGHIE are trei parti mari, care insa alcatuiesc un tot nedespartit: PROSCOMIDIA;
LITURGHIA CELOR CHEMATI;
LITURGHIA CELOR CREDINCIOSI.
Proscomidia este slujba divina de pregatire a Darurilor ( a painii si a vinului liturgic); se oficieaza de catre preot la procosmidiar; se savarseste in taina. Slujba Proscomidiei, ca toate sfintele slujbe, se oficieaza dupa o randuiala anumita, dupa Tipic.
Liturghia celor chemati este partea a doua a Sfintei Liturghii. Se numeste astfel pentru ca in primele veacuri ale crestinismului puteau sa ia parte la ea si cei chemati, numiti si catehumeni, adica cei care se pregateau sa primeasca sfanta Taina a Botezului. Liturghia celor chemati incepe cu cuvintele rostite de preot: Binecuvantata este Imparatia Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh...,si tine pana in momentul in care preotul sau diaconul spune: Cei chemati iesiti... La auzul acestor cuvinte, catehumenii se retrageau din Biserica. Este deci o slujba divina cu un anumit caracter didactic, adica de invatatura crestina.
Liturghia credinciosilor este partea a treia, ultima si cea mai importanta a Sfintei Liturghii. In aceasta parte a Sfintei Liturghii se savarseste Sfanta Jertfa si Taina a Impartasaniei Sfanta Cuminecatura. Incepe cu cuvintele rostite de preot, sau de diacon: Cati suntem credinciosi, iarasi si iarasi, cu pace, Domnului sa ne rugam! si tine pana la sfarsitul Sfintei Liturghii.
In Liturghia Credinciosilor sunt urmatoarele trei parti mai inseminate:
I. Iesirea cu Sfintele Daruri( Vohodul Mare)- adica mutarea Sfintelor Daruri de la Proscomidiar- unde au fost pregatite- pe Sfanta Masa, unde vor fi sfintite. Preotul aseaza apoi darurile pe Sfantul Antimis de pe Sfanta Masa, savarsind mai departe toate cele dupa randuiala.
II. Pregatirea credinciosilor pentru clipa infricosatoare a Jertfei liturgice a Domnului se face dupa depunerea Cinstitelor Daruri pe Sfanta Masa si anume, prin rugaciunea de cerere, prin porunca de a ne iubi unii pe altii, prin rostirea Crezului; preotul indeamna pe credinciosi sa stea bine si cu frica, sa aiba inima sus( la ceruri), sa multumeasca Domnului si sa cante cantarea ingereasca SFANT, SFANT, SFANT DOMNUL SAVAOT, PLIN ESTE CERUL SI PAMANTUL DE MARIREA LUI.
Ca pregatire imediata pentru aceasta, preotul repeta cuvintele prin care Mantuitorul a instituit Euharistia: LUATI, MANCATI, SI BETI DINTRU ACESTA TOTI.
Apoi preotul spune: ALE TALE DINTRU ALE TALE, TIE ADUCEM DE TOATE SI PENTRU TOATE.
In acest moment, credinciosii raspund cu imnul PRE TINE TE LAUDAM.
In timp ce se canta acest imn, preotul roaga pe Dumnezeu, Tatal sa trimita pe Duhul Sfant ca sa sfinteasca si sa prefaca darurile aduse (epicleza).
In timpul imnului rugaciune, PRE TINE TE LAUDAM, la rostirea epiclezei, Duhul Sfant coboara si, prin lucrarea neinteleasa de mintea omeneasca, sfinteste si preface painea si vinul in Sfantul Trup si Sange al Domnului.
Acesta este momentul cel mai insemnat din toata Sfanta Liturghie si credinciosii prezenti la slujba sunt datori sa stea atunci in genunchi, sa preaslaveasca pe Dumnezeu si sa-I multumeasca pentru aceasta negraita minune ce se savarseste pentru mantuirea noastra.
III. Pregatirea pentru impartasire si primirea Sfintei Impartasanii.
Dupa sfintirea darurilor, urmeaza rugaciunea de mijlocire pentru toti membrii bisericii, pomenindu-se Maica Domnului si toti sfintii, ca ei sa se roage pentru noi sa dobandim mantuirea si viata cea vesnica. In pregatirea preotului si a credinciosilor pentru impartasire, un loc deosebit il are Rugaciunea Domneasca TATAL NOSTRU. Apoi, preotul pronunta cuvintele: SA LUAM AMINTE, SFINTELE SFINTILOR!la care credinciosii raspund: UNUL SFANT, UNUL DOMN IISUS HRISTOS, INTRU MARIREA LUI DUMNEZEU-TATAL. AMIN! Apoi se citeste Cazania zilei, iar preotul se impartaseste in Sfantul Altar. Dupa aceea, preotul cheama si pe credinciosii pregatiti, prin Taina Spovedanie, sa se apropie de Sfanta Impartasanie: CU FRICA DE DUMNEZEU, CU CREDINTA SI CU DRAGOSTE!
Apoi preotul binecuvinteaza pe credinciosi.
IMPORTANTA
Sfanta Liturghie, slujba Jertfei lui Hristos, este cea mai insemnata dintre toate slujbele Bisericii noastre. Asa precum jertfa pe cruce a Mantuitorului a fost punctul culminant al lucrarii Sale in mijlocul oamenilor pe pamant si faptul cel mai important din istoria mantuirii lumii, tot asa si Sfanta Liturghie, care prelungeste pe pamant acea Jertfa de pe Golgota, este centrul, incoronarea si desavarsirea celorlalte sfinte slujbe prin care aducem lauda si multumire lui Dumnezeu.
Este necesara participarea credinciosilor cat mai des la Sfanta Liturghie, precum si cunoasterea rugaciunilor, cantarilor si intelesurilor acestora.
Rugaciunile facute in timpul Sfintei Liturghii au o putere mare si nepatrunsa de mintea omeneasca, pentru ca Domnul si Mantuitorul nostru Iisus Hristos este de fata cu Trupul Sau jertjit si inviat, in SFINTELE, pastrate in chivot pe Sfantul Altar pentru cei bolnavi sau aflati in stare de mare primejdie.
Impreuna cu Domnul Iisus Hristos si cu credinciosii se roaga si ingerii si sfintii, asa incat la Sfanta Liturghie sunt unite cu rugaciunea Mantuitorului, rugaciunile Bisericii intregi, adica rugaciunile Bisericii pamantesti, luptatoare si ale Bisericii triumfatoare, ceresti.
In Sfanta Liturghie se cuprinde intreaga istorie a mantuirii neamului omenesc precum si planul dumnezeiesc al acestei lucrari izbavitoare.
Participarea la Sfanta Liturghie intareste in fiecare credincios lucrarea reala, calauzitoare si indreptatoare a harului dumnezeiesc present in sufletul lui. Mai ales daca se cumineca, credinciosul are putinta de a cunoaste din biserica insasi lucrarea tainei mantuirii, sufletului sau, pe care o miljloceste neincetat Biserica noastra crestina si pe care trebuie sa o ceara si el, asa cum o cerea proorocul David psalmismul, prin cuvintele: DA-MI MIE BUCURIA MANTUIRII TALE!
Liturghia este cea mai minunata slujba, pt ca in ea ,painea si vinul prin Harul Sf Duh la invocarea preotilor devine trup si sange a lui Hristos, devine Cina de Taina, multe se intampla acolo, inca de la Binecuvantarea pt inceputul Liturghiei ca insusi Dumnezeu si Maica Domnului vin si șed in biserica cu multime mare de ingeri si sfinti, pt ca ingerilor nu li s-a dat sa faca liturghie, cand preotul da binecuvantari peste popor spunand de ex: Pace Tuturor!, insusi Dumnezeu binecuvinteaza de pe tronul sau, sau la iesirea cu darurile, la heruvic, inaintea preotului merge paraclisierul, cu lumanare aprinsa, dar de fapt in chip nevazut inaintea darurilor merge Sf Ioan Botezatorul si de-o parte si alta Sf Arhangheli, fiecare cuvant si rugaciune de acolo este extraordinara si depaseste puterea noastra de intelegere, cand spui pe Prea Sfanta Curata.... insasi Maica Domnului e de fata, si poporul canta Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu miluieste-ne pe noi. Sunt lucruri mari pe care le spunem si nu le constientizam ,de ex: pe noi insine si unii pe altii si TOATA VIATA NOASTRA lui Hristos Dumnezeu sa o dam TIE DOAMNE! raspundem noi.
POVATUIRI PENTRU CREDINCIOSII CARE IAU PARTE LA SFANTA LITURGHIE
Credinciosul este bine sa inceteze chiar din ajun munca obisnuita, infranandu-se de la orice intinare, iar a doua zi de dimineata, in ziua de sarbatoare, se spala si se imbraca mai ingrijit decat in zilele de lucru, isi face rugaciunea de dimineata, indeparteaza din cugetul sau orice ura sau dusmanie si astfel, cu inima impacata, cu ganduri curate si indreptate spre Dumnezeu, merge la biserica.
Cel care poate este bine sa duca si daruri: prescuri, vin , lumanari, undelemn trebuitoare pentru savarsirea cultului, cum si pomelnicul cu numele viilor si mortilor, pentru a fi pomeniti la Sfanta Liturghie.
Intrand in Sfantul locas, credinciosul trebuie sa lase la o parte toate grijile lumesti. El trebuie sa-si inalte gandul catre Dumnezeu in credinta si adanca evlavie; trebuie sa se inchine dupa cuviinta, sa se aseze apoi la locul cuvenit, sa ingenuncheze in momente adecvate, participand cu toata luarea-aminte la sfanta slujba, pastrand linistea, ordinea si buna randuiala a Casei Lui Dumnezeu. El nu trebuie sa uite nici o clipa ca in biserica el sta in fataDomnului Iisus Hristos, ca la Sfanta Liturghie mai sunt de fata, nevazute, cete ingeresti care,impreuna cu preotul liturghisitor si cu credinciosii, inalta rugaciuni catre Dumnezeu. De aceea, toti trebuie sa se pastreze, tot timpul, cuviinta si evlavia.
Sa retinem asadar, ca avem indatorirea sa fim de fata la Sfanta Liturghie in toate Duminicile si sarbatorile de peste an asa cum glasuieste porunca intai a Bisericii,de la inceputul si pana la sfarsitul slujbei.
Daca nu putem sa luam parte la toate Sfintele Liturghii, sau intr-o zi la inreaga slujba, sa ne indreptam gandul spre Casa Domnului cel putin atunci cand auzim clopotul sau toaca la Liturghie, spre a ne cadea spre mustrarea Domnului, facuta Apostolilor inainte de moartea Sa: ASA, N-ATI PUTUT UN CEAS SA PRIVEGHEATI CU MINE( Matei XXVI,40).